A-merken, B-merken en huismerken zijn termen die voor iedereen bekend voorkomen, maar wat zijn nou precies de verschillen? En zijn de A-merken ook echter beter dan B-merken en huismerken? Wat zijn de verschillen tussen fabrikantenmerken en winkelmerken? Hieronder zullen deze verschillen op een rijtje worden gezet.
Fabrikantenmerken
Niet geheel verrassend is dat deze merken door een fabrikant worden ontwikkeld. Onder fabrikantenmerken vallen A-merken, B-merken en C-merken.
- Een A-merk is een merk dat voor iedereen wel bekend is en dus een grote naamsbekendheid heeft. Voorbeelden hiervan zijn Coca-Cola, Calvé pindakaas en Nutella. Ze hebben een grote naamsbekendheid en veel trouwe klanten die niets snel zullen overstappen op een ander merk.Vanwege de vele vraag zijn ze dus ook in bijna alle supermarkten te verkrijgen. A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten.
- B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo’n 20% goedkoper dan A-merken. Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Prijsbewuste mensen zullen namelijk eerder voor een nog goedkoper product gaan omdat ze sowieso niet merkentrouw zijn.
- De producten die de echte prijsbewuste klanten kopen zijn de C-merken. Deze zijn vaak heel goedkoop en hebben vaak niet eens een merknaam.
Winkelmerken
Deze merken worden voor een bepaalde winkel gemaakt. De winkel beslist dan ook volledig over het product. Hierdoor maken ze vaak meer winst en onderscheiden ze zich. De populariteit van winkelmerken is erg gestegen door de lage prijs en goede kwaliteit van de producten. De winkelmerken zijn onder te verdelen in huismerken, eigen merken en discountmerken.
- Een huismerk heeft dezelfde naam als de winkel, wat dus zorgt voor een groeiend imago van deze winkel. De prijs van dit product is vaak te vergelijken met de prijs van een B-merk.
- Een eigen merk draagt niet de naam van de winkel. Toch wordt het product alleen maar in de winkels verkocht die deze producten laten produceren. Soms kan het handig zijn om niet de naam van de winkel op het product te vermelden, bijvoorbeeld als de kans bestaat dat het product een slecht imago krijgt.
- Een discountmerk is een merk van de winkels dat de concurrent is van C-merken.